Młoda kobieta ukazana jest z piórem (rysikiem), które służy do pisania na trzymanych przez nią woskowych tabliczkach. Siatka na jej włosach wykonana jest ze złotych nici i typowa dla mody okresu Nerona.
Debata nad tym, czy posąg przedstawia Posejdona czy Zeusa, toczy się wokół zagubionego atrybutu trzymanego w prawej ręce. Ci, którzy by to robili, znani byli z argumentowania, że wizerunek musi należeć do wielkiego boga morza, ponieważ posąg został znaleziony na Morzu Śródziemnym. Ale podobnie jak inne posągi o zupełnie innej tematyce, ten trafił do morza po prostu dlatego, że znajdował się na pokładzie statku, który zatonął. Inni powołują się na przykład monet z Posejdonii, pomijając znacznie ważniejsze dowody przedstawione przez liczne zachowane statuetki Zeusa wystrzeliwującego swój piorun.
Trzy Gracje (greckie "Kharites") były trzema córkami Zeusa - Eufrozyne, Aglaea i Thalia - uważanymi za reprezentantów piękna, wdzięku i radości. W mitologii greckiej Kharites przewodniczyły bankietom i zgromadzeniom, zabawiając i zachwycając gości bogów.
Uważana za najwcześniejszą reprezentację ludzkiej twarzy, rzeźba ta została zrabowana z irackiego Muzeum Narodowego w kwietniu 2003 roku, ale ostatecznie została odzyskana. Uruk jest często wymieniane jako pierwsze "miasto" na świecie, ale prawdopodobnie było tylko dużym "centrum ceremonialnym" (podobnym do tych, które później napotkano wśród Majów i Inków), które przekształciło się w polityczno-religijne centrum Sumerii gdzieś na początku trzeciego tysiąclecia p.n.e. Warka jest nazwą arabskiej wioski w pobliżu miejsca starożytnego Uruk.
7. Standard z Ur: "Pokój" (ok. 2600 BCE)
Standard” z Ur (znany również jako "Bitewny Sztandar z Ur" lub "Królewski Standard z Ur") jest sumeryjskim artefaktem wydobytym z tego, co było Królewskim Cmentarzem w starożytnym mieście Ur (znajdującym się w dzisiejszym Iraku na południe od Bagdadu). Ma on około 4500 lat i został prawdopodobnie skonstruowany w formie wydrążonego drewnianego pudełka ze scenami wojny i pokoju przedstawionymi po każdej stronie za pomocą misternie inkrustowanych mozaik.
To, czy Ur-nanshe był "królem" czy nie, jest dyskusyjne. Jego tytuł brzmiał "lu-gal" (dosłownie "wielki człowiek") i być może był tylko tym, co antropolodzy sklasyfikowaliby jako "wódz". W każdym razie, był on w stanie upamiętnić się dla potomnych (jak również dogadać się z bogami) za pomocą wotywnego reliefu wychwalającego jego osiągnięcia i pobożność.
Została ona odkryta podczas wykopalisk w Telloh/ starożytnym Girsu, "stolicy" "królestwa" Lagash. Król" jest przedstawiony jako budowniczy świątyń i kanałów, a więc jako strażnik porządku postrzeganego jako nadany przez bogów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz